sobota, 6 listopada 2010

Życie świadome celu

Duże wrażenie zrobiła na mnie przemowa Ricka Warrena na TED Talks o życiu celowym. Rick Warren to autor superbestsellera "Życie świadome celu".

Konkretnie chodzi mi o zestawienie dwóch idei - po pierwsze jakości życia nie mierzy się materialnymi osiągnięciami tylko twoim wpływem na innych ludzi - jeżeli wywarłeś pozytywny wpływ na życie innych, twoje życie było dobre. Po drugie, człowiek przychodzi na ten świat z pewnymi talentami, dziedzinami w których ma wrodzone zdolności. Ostatecznie - miarą jego spełnienia w życiu jest to, w jakim stopniu używa swoich talentów by pozytywnie wpłynąć na życie innych ludzi.

Oto pytanie - jakie są moje wrodzone zdolności, talenty z jakimi przyszedłem na ten świat - i co z nimi robię by pozytywnie wpłynąć na życie innych ludzi, by zmienić ten świat na odrobinę lepszy?

2 komentarze:

  1. A ja jestem wrednym malym kapitalista i mi sie wydaje ze tylko kumulowanie zasobow sie liczy. Po co? Zeby potem miec wolnosc i dopiero wtedy miec czas komus pomoc czy na niego wplynac. Nie konwencjonalne? Tak - taki juz jestem - Gryzon Chytry.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jest taka anegdota:
    Biznesmen spotyka w południe rybaka który sobie leży. Biznesmena to dziwi, więc pyta się, co robi. Rybak odpowiada, że złowił co miał złowić i odpoczywa. Biznesmen radzi mu łowić dalej - zarobi podwójnie, potem to zainwestuje, kupi drugą łódź, zatrudni ludzi, będzie miał flotę i będzie bogaty. A tak to leży i marnuje czas. A rybak się go pyta:
    - no a jak już będę bogaty, to co wtedy?
    Biznesmen:
    - no to wtedy będziesz odpoczywał
    Rybak:
    - a co ja teraz robię?

    Ktoś mógłby powiedzieć że mając więcej pieniędzy będzie mógł skuteczniej pomóc innym ludziom. Jest znowu anegdota, że lepiej jest komuś dać wędkę niż ryby. Dając innym pomoc finansową uzależniasz ich od siebie bo nie chce im się szukać na własną rękę - wygodniej jest wyciągnąć rękę po więcej.

    Z wpływaniem na innych ludzi pieniędzmi jest podobnie - nie zrobią potem już niczego jeśli im nie zapłacisz, a ich wymagania będą rosły i rosły.

    Z tego powodu pieniądze nie powinny być celem samym w sobie a jedynie narzędziem do osiągnięcia celu. Jakiego celu? Pełnego wykorzystania talentów jakimi zostaliśmy obdarzeni...

    OdpowiedzUsuń